Monday, October 18, 2010

Nur

Orang selalu kata hidup ibarat roda....
Kejap di atas..Sekejap di bawah....
Hidup saya....
Tak tahu di bawah atau di atas...
Tiada gembira...
Tiada berduka....
Kosong....

Hingga suatu hari saya tersedar....
Hidup saya selama ini di bawah....
Maksud saya, kegelapan....
Saya belum berjumpa cahaya yang ingin saya bawa untuk menerangi jalan saya....
Bagaimana harus saya mencari cahaya itu??
Di mana akan saya jumpa??

Saya diam...
Kegelapan ini...
Biar pun tidak cerah....
Tapi saya nampak...
Jalan yang saya tuju....
Cuma saya tidak tahu...
Betulkah jalan yang saya pilih....

Ingin saya bertanya pada sesiapa...
Tapi pada siapa....
Siapa yang tahu jalan ini??
Tiada jawapan...
Saya menguatkan fikiran untuk berfikir....
Di mana cahaya saya??
Di mana petunjuk buat saya??
Di mana jalan yang betul??

Resah semakin menyelubungi hati...
Masa terus berjalan....
Hingga saya teringat...
Sesuatu yang paling penting untuk saya...
Yang selama ini saya terlupa...
Tuhan saya...
Allahu Akbar....

Saya menjumpai cahaya saya...
Alhamdulillah...
Hidayah yang baru saya lihat...
Semoga masa ini tidak berhenti...
Untuk saya mencari jalan yang sebetulnya...
Dengan cahaya baru yang saya perolehi...
Untuk saya belajar menggunakan cahaya saya...
Untuk saya berlatih berjalan dengan cahaya baru...

Dengan cahaya ini...
Membuatkan saya sedar...
Diri ini milik Allah yang Esa...
Akan saya belajar mencintai-Nya...
Dan hati ini akan saya penuhi dengan agamanya....
Subhanallah....

No comments:

Bewitched Pet